D'une culture gastronomique au marketing agroalimentaire

Le programme propose des cours théoriques dans lesquels la recherche universitaire et les principes avancés de marketing se juxtaposent avec de vraies études de cas.

Présentation du programme :

Phase 1 : Cours fondamentaux :

  • Corporate Strategy & Marketing (overview of marketing and management)
  • Cross-cultural marketing (bases of international marketing)
  • Food culture & sociology – the history of taste and the importance of it in culture
  • Statistics for business – understanding how to conduct and interpret research
  • Business Law – related to food and wine
  • Food economics, agribusiness & sustainability – the world of tomorrow….
  • Food and drink consumer behavior (incl. sensory marketing)
  • Geopolitics of food and wine
  • Food & drink retailing & logistics – from farm (to factory) to table
  • HR & Team management + services marketing
  • Business dev. & account management (including export focus)
  • Communication & brand management (incl. digital)
  • Territorial & collective marketing + food/oeno tourism
  • Entrepreneurship – building a taste business from scratch

Phase 2 : Expérience professionnelle obligatoire : stage, mission, emploi, incubateur.

Phase 3 : Mémoire final

Chez NEOMA BS, nous utilisons une approche par l’immersion et l’expérience :
Des ateliers « d’Apprentissage par l’expérience » aident les étudiants à acquérir une culture alimentaire et vinicole, et à mieux comprendre les implications et les applications des concepts théoriques.

  • Calendrier des visites aux vignobles, aux restaurants et aux autres prestataires de services alimentaires et vinicoles (par ex. fabricant de tonneau, souffleur de verre, exploitations agricoles).
  • Conférences avec et par des professionnels des secteurs du vin, des aliments et des services.
  • Étude de cas de 8 mois portant sur une entreprise de la région Champagne.

Liste des cours

  • Cross-cultural Marketing
  • Food Culture, Anthropology and Sociology
  • Insights for Business
  • Food and Beverage Business Law
  • Food Economics, Agribusiness and Sustainability
  • Consumer Behavior: Sensory and Experiential Marketing
  • Individual Trajectory
  • Leadership Seminar
  • Geopolitics of Food and Wine
  • Territorial and Collective Marketing
  • Food and Drink Retailing and Logistics
  • Team Management - HR & Services Management
  • Business Development and Account Management
  • Communication and Branding: Building a Reputation
  • Entrepreneurship - Creating a Taste Business
  • Final Simulation
  • Research Proposal
  • Final Dissertation