Cursus

Le programme propose des cours théoriques dans lesquels la recherche universitaire et les principes avancés de marketing se juxtaposent avec de vraies études de cas.

Présentation du programme :

Phase 1 : Cours fondamentaux :

  • Corporate Strategy & Marketing (overview of marketing and management)
  • Cross-cultural marketing (bases of international marketing)
  • Food culture & sociology – the history of taste and the importance of it in culture
  • Statistics for business – understanding how to conduct and interpret research
  • Business Law – related to food and wine
  • Food economics, agribusiness & sustainability – the world of tomorrow….
  • Food and drink consumer behavior (incl. sensory marketing)
  • Geopolitics of food and wine
  • Food & drink retailing & logistics – from farm (to factory) to table
  • HR & Team management + services marketing
  • Business dev. & account management (including export focus)
  • Communication & brand management (incl. digital)
  • Territorial & collective marketing + food/oeno tourism
  • Entrepreneurship – building a taste business from scratch

Phase 2 : Expérience professionnelle obligatoire : stage, mission, emploi, incubateur.

Phase 3 : Mémoire final

Chez NEOMA BS, nous utilisons une approche par l’immersion et l’expérience :
Des ateliers « d’Apprentissage par l’expérience » aident les étudiants à acquérir une culture alimentaire et vinicole, et à mieux comprendre les implications et les applications des concepts théoriques.

  • Calendrier des visites aux vignobles, aux restaurants et aux autres prestataires de services alimentaires et vinicoles (par ex. fabricant de tonneau, souffleur de verre, exploitations agricoles).
  • Conférences avec et par des professionnels des secteurs du vin, des aliments et des services.
  • Étude de cas de 8 mois portant sur une entreprise de la région Champagne.

Liste des cours

  • Cross-cultural Marketing
  • Food Culture, Anthropology and Sociology
  • Insights for Business
  • Food and Beverage Business Law
  • Food Economics, Agribusiness and Sustainability
  • Consumer Behavior: Sensory and Experiential Marketing
  • Individual Trajectory
  • Leadership Seminar
  • Geopolitics of Food and Wine
  • Territorial and Collective Marketing
  • Food and Drink Retailing and Logistics
  • Team Management - HR & Services Management
  • Business Development and Account Management
  • Communication and Branding: Building a Reputation
  • Entrepreneurship - Creating a Taste Business
  • Final Simulation
  • Research Proposal
  • Final Dissertation